به گزارش قدس آنلاین رضا نقی زاده مدیرکل روز دوشنبه در پنل روش های هماهنگی و انطباق برنامه های درسی با نیازهای بازار کار به عنوان یکی از پنل های «همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفهای در آموزش عالی کشور» با اشاره به برنامه تحولی برنامه درسی دانشگاه ها با رویکرد آمایشی و ارتقای مهارت افزایی دانشجویان اظهار داشت: باید تلاش کنیم دانشجو بعد از دانش آموختگی یک مهارت داشته باشد. در پیش نویس برنامه هفتم توسعه نیز به این موضوع اشاره شده است.
وی افزود: دانشگاه هایی که رشته های نظری نیز دارند به مهارت نیاز دارند و بر همین اساس در جلسه شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم پیش بینی شد دانشجویان در کنار ۱۳۲ واحد درسی بسته درسی مهارتی و اشتغال پذیری را نیز طی کنند. یعنی سه تا ۱۵ واحد این ۱۳۲ واحد در بازنگری به دروس مهارتی و اشتغال پذیری اختصاص داده شده است.
نقی زاده ادامه داد: سه تا ۱۵ واحد دروس نیز بر اساس بسته آمایشی و ماموریتی توسط خود دانشگاه ها تدوین می شود و بازنگری ها انجام شده است. همچنین طی دو سال آینده هزار و ۵۰۰ برنامه درسی با این الگو را بازنگری می کنیم.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی با اشاره به انواع آموزش های مهارتی گفت: چند مدل آموزش مهارتی پیش بینی شده که می توان به دروس کاربینی اشاره کرد که دو واحد است و در این دو واحد دانشجویان با حضور در محل های کسب و کار موفق با آینده شغلی خود روبرو می شوند.
وی گفت: نوع دیگر از آموزش های مهارتی دروس کارآموزی است که سه واحد بوده و در دوره تابستان انجام می شود و در آیین نامه جدید تا پایان ترم شش ارائه می شود.
نقی زاده ادامه داد: نوع دیگر از این آموزش های مهارتی، دروس کارورزی است که ۸ واحد درسی به آن اختصاص داده ایم و یکی از روش های اجرای آن این است که دو دانشگاه علمی- کاربردی و فنی حرفه ای در طول یک سال تحصیلی یک پودمان مهارتی ارائه می کنند و دانشجویان می توانند در آن شرکت کرده و به یک مهارت و شغل مسلط شوند.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی تصریح کرد: نوع چهارم آموزش مهارتی دو واحد مهارت کارآفرینی است. طبق برنامه ریزی ها دروس مهارتی و اشتغال پذیری در رشته های نظری ۲ برابر شده و در رشته های فنی و مهندسی ۵ برابر می شود.
همایش یک روزه ملی مهارتافزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفهای در دانشگاه شهید بهشتی امروز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
نظر شما